Aczkolwiek jest jasne, że w sposób bezpośredni prawo do zmiany lub porzucenia religii gwarantuje art. 10 ust. 1 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej to wiedziałem, że sprawą zajęła się ONZ i przeczuwałem, że w ciągu 50 lat musiał coś na ten temat powiedzieć Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu. Intensywne poszukiwania przyniosły jednak skromne rezultaty – informację, że w Szwecji ustawa o wolności religijnej z 1951 roku regulowała zasady wystąpienia z kościoła państwowego („In order to leave the Church, it is sufficient for the person concerned to notify his resignation to the church authorities of his parish. Special rules apply to minors” – pkt 24). Odpowiedni art. 6 został jednak uchylony w 1995 roku a cała ustawa w 2000 roku.
I wreszcie – eureka! Biuro Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka wydało 30 lipca 1993 roku „komentarz generalny numer 22” do art. 18 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych (dokument ONZ A/48/40 z 1993), który jednoznacznie i – wolno powiedzieć? – stanowczo odniósł się do tego problemu w punkcie 5. Sam Pakt zaś został ratyfikowany przez Polskę jeszcze za Gierka (Dz. U. z 1977 r. nr 38, poz. 167).
[download id=”116″]
Pod nieco innym kątem temat znalazł się także na radarze ETPCz. 25 maja 1993 roku w sprawie Kokkinakis przeciwko Grecji (14307/88) Trybunał napisał w pkt 31: „Wolność myśli, sumienia i wyznania, zagwarantowana w art. 9, jest jedną z podstaw „społeczeństwa demokratycznego” w rozumieniu Konwencji. Jest ona, w swym wymiarze religijnym, jednym z najważniejszych elementów tworzących tożsamość wierzących i ich koncepcji życia, ale jest również cennym nabytkiem dla ateistów, agnostyków, sceptyków i niezaangażowanych”.
dodatek:
W październiku 1995 Komisja Praw Człowieka w raporcie A/50/40 za utrudnienia w zmianie religii skrytykowała Maroko i Libię:
[o Maroko] 112. The Committee notes with regret the shortcomings in the observance of article 18 of the Covenant, in particular the restrictions affecting the Baha’i right to profess and practise their belief and limitations on inter- religious marriage. Concern is also expressed at the impediment placed upon the freedom to change one’s religion.
[o Libii] 135. Another area of concern is that of freedom of religion. The severe punishments for heresy (which are said not to have been used) and the restrictions on the right to change religion appear to be inconsistent with article 18 of the Covenant.
Netherlands International Law Review, Volume 30,
Issue 02, August 1983 pp 146-160
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?aid=4908516
Facebook Comments